Assisting Lawyers

Have a query? Call the Helpdesk
PII & RM: +603-2050 2001
BCM General Line: +603-2050 2050
Marsh Insurance Broker: 
     +603-2723 3241 /3388
Font size
  • small text
  • medium text
  • large text

Arahan Amalan Bil 8 Tahun 2015 (Circular No 271/2015)

Circular No 271/2015
Dated 17 Dec 2015

To Members of the Malaysian Bar

Arahan Amalan Bil 8 Tahun 2015 
Pelaksanaan Tempoh Masa Tiga Hari Bekerja bagi Mengemaskini Bayaran Pemfailan yang Difailkan Secara eFiling di Kaunter Biro Perkhidmatan Semenanjung Malaysia

The Chief Registrar of the Federal Court of Malaysia, Dato’ Roslan b Haji Abu Bakar, has extended to us a copy of Arahan Amalan Bil 8 Tahun 2015 dated 15 Dec 2015, pertaining to the implementation of a requirement that payments for documents that are filed at e-filing service bureau counters throughout Peninsular Malaysia must be completed within three days after the issuance of a Notice of Payment.

Please be informed that Arahan Amalan Bil 8 Tahun 2015 will take effect from 1 Jan 2016 (Friday).

The relevant portion of Arahan Amalan Bil 8 Tahun 2015 is reproduced below, and a copy of it is available online here for your reference. 

Thank you.

Karen Cheah Yee Lynn
Secretary
Malaysian Bar

_______________________________________________________________________________________

Tarikh: 15 Disember 2015

ARAHAN AMALAN BIL. 8 TAHUN 2015 
PELAKSANAAN TEMPOH MASA TIGA HARI BEKERJA BAGI MENGEMASKINI BAYARAN PEMFAILAN YANG DIFAILKAN SECARA eFILING DI KAUNTER BIRO PERKHIDMATAN SEMENANJUNG MALAYSIA

Adalah saya dengan segala hormatnya merujuk kepada perkara di atas.

2. Untuk makluman YBhg Dato’ / Datin / Tuan / Puan, terdapat keadaan di mana pihak yang memfailkan dokumen gagal untuk mematuhi salah satu prosedur dalam pemfailan dokumen eFiling melalui kaunter Biro Perkhidmatan iaitu untuk mengemaskini bayaran setelah pengeluaran Notis Bayaran.

3. Sehubungan dengan itu, Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Malaysia telah mengambil ketetapan kemaskini bayaran hendaklah dibuat dalam tempoh TIGA (3)hari bekerja dari tarikh Notis Bayaran dikeluarkan.

4. Sebarang pertanyaan boleh menghubungi OMESTI di talian 03-2631 5678 atau diemelkan ke alamat ecourts.helpdesk@omesti.com

5. Arahan ini berkuatkuasa mulai 1 Januari 2016.